måndag 1 februari 2010

(Who Is) Mr. Brown - Bob Marley & The Wailers (Upsetter 1971)

Första gången jag hörde Bob Marley var sommaren 1978. Jag skulle precis fylla femton och var inne i en affär på Gamla Brogatan i Stockholm för att köpa jeans. Ur högtalarna strömmade "Is This love" från Kaya som släppts några månader tidigare. Jag hade på sin höjd hört några låtar som drog lite åt reggaetakt som Eagles Hotel California eller 10cc med Wall Street Shuffle. Med det här var något helt annat och man kan nog säga att det var kärlek direkt. Kaya spelades sönder hemma i pojkrummet. När Kaya kom som uppföljare till Exodus tyckte många att den var lite mjuk och mesig. För mig har den en speciell plats i mitt hjärta och nu så här senare när jag hört det mesta Marley spelat in tycker jag att det är en av de mest helgjutna plattorna han gjorde och det finns en positiv, kärleksfull och med lätt handlagt utförd sorglöshet som saknas på många andra skivor. Det fattade man inte just då men det fanns ju ett liv före Catch A Fire(1973) som var Marley debut på stort bolag. Min kompis Petter köpte Rasta Revolution(Trojan) som innehöll låtar Marley spelats in med Lee Perry åren runt 1970. Plattan öppnar med Mr.Brown och den startar med Glen Adams fantastiska skräckorgel och Alwa Lewis ruffa gitarr. Sen kommer sången och det lät som något jag aldrig hört tidigare

(Who-oo-oo-oo is Mr Brown?)
Mr Brown is a clown who rides through town in a coffin
(Where is he found?)
In the coffin where there is
Three crows on top and two is laughing
Oh, what a confusion! Ooh, yeah, yeah!
What a botheration! Ooh, now, now!

Det blev många turer fram till skivspelaren för att sätta på Mr Brown från början igen. Mr.Brown påminner inte om något annat Marley spelade in. Låten är skriven av Glen Adams(som spelar den underbara skräckfilmsorgeln) och handlar om en märklig händelse på Jamaica vid den tiden. Ett spöke(duppy) sades åka runt i en trehjulig likkista, på kistan satt tre gamar(John Crow) varav en frågade efter en Mr.Brown. Kistan hade setts runt om Jamaica(Mandelville, Sligoville, Spanish Town) och på Jamaica med mycket vidskepelse väckte historien stor uppmärksamhet. Jag vet ju naturligtvis inte vad som är sant eller inte men så sägs det i varje fall. Det en av mina favorit Marley låtar och självskriven på 100 listan

2 kommentarer:

  1. Tjena. Jag är reggaefan sedan typ -79. Givetvis var det Marley som fick mig fast. Kul att läsa vad dy tyckte om Mr Brown - det är min favoritlåt, utan att jag egentligen kan förstå varför. Det är ju ingen riktig reggaelåt, liknar ingen annan men är helt underbar. Men jag har aldrig förstått texten förrän nu. Tack!

    SvaraRadera
  2. "Ingen riktig reggaelåt" vet jag inte om jag skriver under på men visst är den bra. Kul om jag kunde hjälpa dig förstå texten.

    SvaraRadera