onsdag 29 september 2010

Böcker/Deon Meyer - Jägarens Hjärta

Det var bokmässa i Göteborg i helgen. Jag har aldrig varit på bokmässa. Jag har varit på båt, bil, konst, möbel, antik, hund, finans, öl och skivmässa och förmodligen någon som var så tråkig att jag förträngt den. Även om den gick i Stockholm tror jag inte att jag skulle vilja gå. Jag älskar böcker men lusten att höra Unni Drugge snacka om sin senaste bok är ganska begränsad. Temat för årets mässa var i varje fall Afrika så det här är mitt lilla bidrag. Jag känner mig mycket kluven när det gäller den här boken. Jag ville så gärna tycka om den. Dona Meyers är Syd Afrikas hetaste deckarförfattare och alla goda förutsättningar fanns där. Han har skrivit sex böcker, översatt till tjugo språk, filmrättigheter sålda, priser vunna, verkar vara en trevlig kille. Bra story, intressanta karaktärer, socialt patos och exotiska miljöer men det klickar inte för mig. Kanske är det när jag får reda på att han jobbat på BMW och låter en BMW hoj ha en stor roll i boken, Kanske är det för att boken är skriven på "Afrikaans" och sen översatt till engelska och slutligen till svenska. Kanske är det att "hjälten" Thobela är fd yrkesmördare åt östblocket, fd "hitman" åt knarklangare och nu är omvänd, familjefar och barnälskare men fortfarande en dödsmaskin som förgör allt i sin väg om det behövs. Något är i varje fall fel, och boken funkar inte för mig, men objektivt tror jag att jag kan förstå bokens framgång. Om du vill läsa en bra deckare som utspelar sig i SA kan jag rekommendera James McClures serie om Kramer och Zondi. Tråkigt nog är författaren död och böckerna utgångna, men det är sånt vi har bibliotek och antikvariat till. Tveka inte om du hittar en McClure.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar