måndag 14 juni 2010

Böcker/Carin Gerhardsen - Pepparkakshuset

När jag skrev om "Tre Sekunder" av Roslund & Hellström fick jag tips av "Anonym" att läsa något av Carin Gerhardsen. Nu har jag gjort det. Det är alltid välkommet med tips på bra böcker. Man behöver någon form av impuls för att välja att läsa en bok och i takt med att bokhandlarna blir färre och färre blir det svårare att välja. Visst näthandlarna har kluriga mjukvaror som berättar för dig att folk som köpt "Män som hatar kvinnor" också beställt "Flickan som lekte med elden". Ibland funkar det men tips är alltid bra. Jag hade förmodligen inte valt att köpa pepparkakshuset annars. Tråkigt nog får boken knappt godkänt. Det som är bra är ett klart enkelt språk, en viss socialrealism som tilltalar mig och lite trevliga miljöer från södra Stockholm. Det som är mindre bra är att mördaren inte är trovärdig och att polisens arbete lider samma brist. Att hämnas nästan fyrtio år gamla oförrätter och förvandlas till en seriemördare kräver för mig mer av trovärdighet i storyn än Carin erbjuder. Dessutom använder hon sig av onödigt snaskiga våldsskildringar och några berättartekniska varianter som jag inte uppskattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar