måndag 21 juni 2010

Böcker/Leif Davidsen - Paparazzons Heder

Det här är en annan bok som jag blev rekommenderad och förmodligen aldrig skulle läst annars. Fick låna boken med rekommendation av Anna B. Jag hade inte valt den på grund av titeln(vem går igång på "paparazzi") och det smaklösa omslaget. Just den här utgåvan är på förlaget "En Bok För Alla" vilket kanske kan förklara omslaget, men å andra sidan innebär det att tack vare att staten tycker(tyckte, stödet är nu borta) att det är en god bok är det statssubventionerade priset bara 26,-
Jag kan villigt erkänna att jag aldrig hört talas om Leif Davidsen innan jag fick boken i min hand. Han är dansk och fick Glasnycklen(pris som delas ut till nordens bästa deckare sedan 1992) för den här boken. Boken utkom redan 1998 och är utgången på förlaget vilket innebär att den kan vara lite svår att få tag på. På bokskotten i Stockholm vilket är en av få bokhandlare som lagerför lite äldre böcker finns den dock. Där hittade jag också "Fienden I Spegeln" inbunden på rea för en liten slant.

Leif Davidsen har arbetat som journalist och varit stationerad i bla Madrid och Moskva. Det märks i boken som är en internationell thriller lite i John le Carres anda och utspelar sig mest i Spanien. Det handlar inte så mycket om att ta bilder på celebriteter utan snarare om äldre bilder tagna av den nu paparazzi fotograferande hjälten Lime(I orginal heter boken "Lime's billede" vilket är en bättre titel). Lime tar en bild på fel politiker med fel kvinna och det blir en soppa. Francoanhängare, ETA, IRA, KGB, Danska SÄPO, RAF och STASI dyker alla upp på ett hörn. Det är inte alla förunnat att knyta ihop en sån säck men Davidsen lyckad med bravur. Han beskriver också sitt (älskade?) Madrid så levande och lockande att i varje fall jag fick lust att åka dit omgående. Mycket bra bok. Åtta av hans böcker finns översatta till svenska, kul att ha fått något att bita i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar