fredag 4 juni 2010

Halvtid, eller varför är löparskor så jävla fula?















Tre av sex månader av min föräldraledighet har gått, halvtid mao. Det har väl i stort sett blivit som jag tänkt mig. Om något så har väl Agnes varit lite lättare att ha göra med än jag trodde. Alla sa att man skulle få svårt att få något gjort men jag hade nog ändå inte fattat hur svårt det är. Det är närmast omöjligt att tex. klippa gräset med en ett och en halv åring springande runt benen. Sen är barn en dörröppnare, jag är inte känd för att småprata med främlingar på tunnelbanan eller i affären men tack vare Agnes händer det nu allt oftare. Det som är konstigt är att jag tycker att det är ganska trevligt. Nu har vi fått plats på dagis vilket i babyboomens Stockholm inte är helt enkelt. Tjugotredje augusti är det inskolning och sen är det dags för pappa att börja jobba igen. Känns sådär just nu man har ju fått lite smak på det här nu.
En trevlig bieffekt är att jag tappat ett par pannor i vikt. Man har naturligtvis rört lite mer på sig och ätit lite annorlunda. Jag hade som föresats att försöka laga mat till familjen varje kväll och jag har nästan lyckats med det. Det som är roligt är att min dotter smaskar i sig med god aptit av det jag lagar vilket naturligtvis gör det extra tacksamt. Det är i varje fall ganska kul att för första gången någonsin få gå ner en storlek på jeansen.
Jag har en obehaglig föraning om att så fort jag är tillbaka på arbetet så kommer kilon tillbaka. Sitta still på stolen hela dagarna och äta mat vid skrivbordet. Då kom jag på den smarta iden att om jag tar en vit månad direkt när jag börjar så kanske det kan kompensera lite grand. Sen tänkte jag lite till och insåg att jag inte vill börja med någon vit månad. Då gick jag och köpte mig ett par löparskor. Jag har ännu inte provat dom annat än som promenadskor men jag tänkte att om jag berättar att jag köpt dom så kanske jag kan få lite uppmuntran/tråkningar så jag tar mig i kragen. Jag köpte ett par Puma. Det är inte årets modell eftersom det var rea(men får kalkylera med att dom aldrig kommer att användas) och dom är skitfula. Jag har kollat runt lite grand det finns massor av andra skor som säkert är bättre än mina Puma men dom har något gemensamt i att alla är fula i varierande grad. Herregud vad händer på skoföretagens designavdelningar. Jag kommer att tänka på någon av Peter Shmeicels tidigaste tröjor eller svenska skidlandslagets mörkaste stunder när någon på skidförbundet rökt valla innan dom beställde dräkter. De flesta skoföretagen gör ju också andra skor som är snygga oftast. Löparskor skall vara lite högteknologiska, många olika (dyra)material och det skall uppenbarligen synas, Nätstruktur och neonfärger är en självklarhet. Mina förra löparskor var ett par Lejonskor som jag hade i lumpen. Det var inte mycket mer än ett par förstärkta espadrillos men dom var i varje enfärgade och ganska diskreta. Om(väldigt mycket om) jag verkligen skall börja springa måste jag väl gå och köpa några byxor och kanske träningsoverall. Blir intressant.

Ölen på bilden är Dugges Lager no1. Riktigt smaskig premiumöl som lämpar sig att dricka under tiden man planerar nästa träningspass.

1 kommentar:

  1. Ser fram emot din debut som joggare eller framförallt dagen efter då du får uppleva den underbara träningsvärken för första gången :)

    SvaraRadera