lördag 6 november 2010

Böcker/Martin Limon - G.I. Bones

Det finns många olika typer av böcker och böcker är så fantastiska att dom uppfyller nästan alla behov. Vissa böcker är som att bli riktigt kär, man tappar omdömet totalt och tappar allt perspektiv. Vissa böcker lämnar en bara likgiltig och ger ingenting, Jag är en stor pojke nu så jag har blivit bättre på att bara kasta dåliga böcker och inte ödsla dyrbar tid. Någonstans sitter Luther fortfarande på min axel och säger - Den kanske blir bättre, Du måste fullfölja vad du börjat, Du kommer aldrig att förlåta dig själv osv. i en perfekt värld skulle naturligtvis alla böcker innebära samma kick som att var jättekär, eller kanske ändå inte.
Martin Limons böcker befinner sig någonstans mitt emellan. Jag blir glad varje gång det kommer än ny bok(och det är inte så ofta, fem böcker på knappt tjugo år är en behaglig takt), det ger mig förströelse som jag inte skulle vilja vara utan.
Martin Limons böcker utspelar sig i sjuttiotalets Korea och våra hjältar är George Sueno and Ernie Bascom. De två är amerikanska miltärpoliser och spelplatsen är Itaewon, Seouls "red light district". Till Itaewon styr varje kväll en stor del av de amerikanska styrkor som blev kvar efter koreakriget sina steg. Doften av hor och Kimchi vilar tungt över Itaewon och i konflikten mellan uttråkade unga amerikaner och ett samhälle i belägring uppstår god underhållning. Med stor respekt för koreansk kultur och god kännedom om amerikansk militär bli Limon en perfekt guide i natten.
G.I. Bones är en av de bättre i serien som nu består av fem stycken. Men lyssna på apan som sitter på din axel och börja från början.
1. Jade Lady Burning (1992)
2. Slicky Boys (1997)
3. Buddha's Money (1998)
4. The Door to Bitterness (2005)
5. G.I. Bones (2009)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar