onsdag 3 november 2010

Gregory Isaacs

Jag har skrivit en hel del om Gregory tidigare så det är en ingen direkt hemlighet att han betytt mycket för mig. Att han skulle dö just nu var kom väl inte heller som någon överraskning då det en tid cirkulerat uppgifter om att han varit mycket sjuk. Hur hårt han än levt och hur mycket han misskött sin kropp kändes det ändå som han lämnat det värsta bakom sig och var på rätt väg. Att följa Gregory karriär är att följa reggaens historia de senaste fyrtio åren eller så. Jag har sett tidningsuppgifter om att Gregory skulle givit ut femhundra album. Det är naturligtvis inte sant men några hundra är det nog i varje fall och med det blir han en av reggaens mest produktiva artister genom tiderna. Så den musiken han lämnar oss med finns i överflöd. jag väljer några personliga favoriter ur ymnighetshornet. Vi börjar med den tidiga "Happiness Come" inspelad för Alivin Ranglin 1975 eller så. Så underbar, skör, vacker.
"If I Dont Have You" från 1981 och med Roots Radics i högform kanske är Gregorys vackraste kärlekslåt någonsin.
Vi avslutar med "Betrayers Downfall" En riktigt bra låt från "Brand New Me" från 2008. Visst rösten är inte vad den en gång varit men mycket annat finns kvar.


Vi tar en till. Gregory Live i studion med Sly&Robbie mfl inspelat för ett par år sedan.

3 kommentarer:

  1. Gregory, den absolut största.
    Skickar över min egna tribute:
    http://www.youtube.com/watch?v=kNmtaTNuPBE

    SvaraRadera
  2. Jag har den låten på "Unforgetable" på Rohit Tappa Zukie prod. Men jag är ganska säker på att det är en annan version än du har på youtube. Jag letar fram skivan i morgon och kollar. Men så är det med Gregory, stor produktion men många låtar dyker upp igen och igen.

    SvaraRadera
  3. Spela hur mycket Gregory du vill älskling, jag tröttnar aldrig på hans ljuva stämma...:)

    SvaraRadera