fredag 26 mars 2010

Böcker/Michael De Souza & Genevieve Webster - Rastamouse and the Crucial Plan + Rastamouse & Da Bag-a Bling




En fördel med att vara förälder är att man kan se barnfilm och läsa barnböcker utan att det verkar konstigt. Böckerna om Rastamusen och hans två polare Scratchy och Zoomer är nog lite för avancerade för barn i min dotters ålder. Jag tror ändå att dom blir perfekta att växa in i. Nu tittar vi på bilderna och pappa översätter och läser. Sen kan vi läsa på engelska, och så småningom kanske med lite rytm också eftersom det skall rimma. I "The Crucial Plan" snor tjuven "Bandulu" all ost från Mejeriet, affärerna och tom från barnhemmet där dom föräldralösa små mössen bor.Våra hjältar löser naturligtvis det hela. Tjuven gillar och laga mat av osten och det slutar med att han arbetar på barnhemmet som kock. I "Da Bag-a Bling" är det "Bagga T" som kidnappar alla barnen på barnhemmet. Rastamusen och "The Easy Crew" fixar biffen. "Bagga T" ville bara ha publik när han rappade och även detta slutar sött med att han hjälper till på barnhemmet när barnen skall sova.
Det är märkligt att allt för barn skall vara i djurformat. Kung-Fu Panda, Rastamusen eller fåret Shaun. Det är naturligtvis en tradition med djurfabler sedan urminnes tider men det känns som det eskalerar. Jag håller Walt Disney som huvudansvarig, I vilket fall som helst är böckerna välgjorda, snälla och mycket underhållande. Finns hos tex Adlibris och Amazon.
Rekomenderas!

2 kommentarer:

  1. Kjell ! Du är uppenbarligen född i fel land. Trevlig Helg ! / Rickard

    SvaraRadera
  2. Det tror jag inte, men jag vet att det kommer att vara mycket varmare där jag hamnar i mitt nästa liv. trevlig helg själv

    SvaraRadera