måndag 1 mars 2010

Dag 1

I dag började jag min föräldraledighet. Sex månader att vara med och ta hand om sin dotter. Jag har varit lite stirrig på slutet. En del nervositet inför uppgiften och en del undran över hur det påverkar en att vara borta från arbetet så länge. Agnes laddade upp genom att vara lite extra "mammig" i helgen, plus att hon varit extremt risig i trunken sedan förra veckan. Måndag morgon. Agnes har fortsatt kraftig diarré, känns febrig och är oroväckande loj. Ringer sjukvårdsupplysningen, rekommenderas att ta mig till en vårdcentral. Inte mycket annat att göra, på med kläder, ner i vagnen och ut i blötsnö upp till navkapslarna. Vårdcentralen en måndagsmorgon i mars känns inte som rätt ställe om man är rädd för baciller. Överviktiga tanter som sitter och hostar grönt slem och gärna vill gulla lite med bebisen, rödögda småungar som springer runt runt och skriker och också vill gulla med bebisen. Vi behöver inte vänta så länge och får träffa en bra läkare. Han lugnar mig och kollar lite på Agnes och passar på och döma ut dom råd vi fick från sjukvårdsupplysnigen förra veckan. Vi får med oss ett feces-test som en extra försiktightetsåtgärd. Till min förvåning visar sig besöket vara gratis. Säger naturligtvis en hel del om hur dålig koll jag har, men jag blir ändå glatt överraskad över att något är gratis. Får i varje fall i Agnes lite ris och morotspure plus en hel del blåbärssoppa och vätskersättning. Hon piggnar till väsentligt och dagen utvecklar sig väl. Jag tror det löser sig men det var kanske inte den mjukstart jag önskat mig. Nu väntar jag på att det skall komma en laddning så jag kan få iväg testet. Kommer förmodligen i natt.

2 kommentarer:

  1. Skippa denna typ av inlägg. Intresse 0 /Björsch

    SvaraRadera
  2. Fanns det ingen ung sjuksköterska som ville gulla med dig?

    SvaraRadera