måndag 15 mars 2010

Konsert:The Antlers + Sleep Party People (Debaser Slussen)

Äntligen fick man gå ut och lufta sig lite.Hela lördagen var fylld av action. Jag började med att köpa min första pyjamas på trettiofem år. Det är naturligtvis kraftig gubbvarning på detta men jag tänkte att nu när jag är hemma hela dagarna är det perfekt. Jävligt sköna faktiskt, nu är det slut på rock-roll sovandet. På väg till konserten fick jag dessutom åka nockebybanan för första gången i mitt liv. Västerort är läskigt men det känns som jag vidgat mina vyer. Banden spelade på klubben Fritz Corner. En hundring för att se två utländska band en lördagkväll är nästan löjligt prisvärt och det finns få ursäkter för att inte masa sig iväg så ofta man kan. Det danska förbandet Sleep Party People var en märklig historia. Hela bandet var utklädda i någon sorts kaninkostymer. Kvinnlig sångare(kan man luras att tro om man inte har någon koll) som sjöng så där skört och konstigt. inte riktigt min kopp te men det gick utmärkt att stå i baren och dricka öl med bandet i bakgrunden. The Antlers startades i Brooklyn som sångaren Peter Silbermans lilla lo-fi enmansprojekt. Inför plattan "Hospice" tog han med två man till och på scen i lördags körde man klassisk rocksättning. Skivan är en hyggligt pretentiös temaskiva. Ung man arbetar på sjukhus, möter cancersjuk kvinna, blir kär i kvinnan, kvinnan dör. Många av låtarna klockar in på sju åtta minuter. Det kanske inte riktigt lämpar sig att spela live. Konserten är lite ojämn men stundtals är det riktigt bra. Silberman har en mycket bra röst och han verkar tro på att den fungerar också.

2 kommentarer:

  1. Wow, det här tog väl ändå alla rekord. Att Sleep Party People's sångare är en kvinna... haha. Ja du.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt, visar bara på hur ignorant jag är. Jag var helt säker på att det var en kvinna som sjöng. jag får väl skylla på maskerna.

    SvaraRadera