fredag 28 maj 2010

Böcker/George Pelecanos - The Turnaround, The Way Home


Min gode vän Patrik skall åka till Washington D.C å jobbets vägnar och vara där några veckor. -Washington sa jag, har du läst Pelecanos? Det hade han inte. Jag försökte förklara vem Pelecanos är. En av dom största deckarförfattarna i usa,manusförfattare till "The Wire" och den där nya heta "Treme", skrivit nästan tjugo böcker som alla utspelar sig i och kring Washington. -Ok, låter bra. Vilken skall jag börja med? Börja från början sa jag. Jag skulle gärna låna ut några stycken men mina böcker ligger fortfarande i ICA kassar efter senaste flytten. Han ringde någon dag senare och det hade visat sig att den första "A Firing Offense" från 92 naturligtvis var utgången och inte helt lätt att hitta. Det resulterade i att jag var tvungen att ge mig ut själv på nätet och se vad som fanns tillgängligt Och det resulterade i sin tur till att jag köpte Pelecanos två senaste som jag läste på semestern. Jag verkligen älskade Pelecanos tidiga böcker i Nick Stefanos serien. Har är ganska produktiv och någonstans i höjd med "Hard Revolution"(som Pelecanos själv är mest nöjd med) från 2004 tyckte jag att dom började tappa lite. Det är samma teman som återkommer ras, klass och kanske mest familjen och ursprunget. Det är en mycket tydlig moral i böckerna och för mig blev den kanske lite väl tydlig. Jag har av gammal vana fortsatt att läsa vidare men det har inte lyft riktigt. Därför blev jag väldigt glad över att "The Turnaround" och "The Way Home" är det bästa han skrivit på länge. Rekomenderas, böckerna är fristående och kommer förmodligen på svenska så småningom om det passar bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar