tisdag 4 maj 2010

Estrella vs. OLW eller är mer "sour cream" verkligen vad världen behöver?














Den svenska chipsmarknaden domineras av dom två giganterna Estrella och OLW. Av någon märklig ödets nyck ägs bägge för närvarande av norska bolag. Jag har alltid varit mest av en Estrella man själv. OLW har alltid haft en något "flottigare" smak i mitt tycke. OLW gör naturligtvis också goda chips tex. deras vanliga släta potatischips har alltid varit marknadens bästa. För en tid sedan började OLW fritera alla sina chips i solrosolja och mycket av flottigheten försvann på köpet. Jag vet inte om Estrella kände sig hotade men dom har också slutat fritera i slaktbiproduket och kör numera solrosolja dom också. Estrella var först med "sour cream" när man lanserade sin "Sour Cream & Onion" för många år sedan. Det tog inte lång tid innan OLW kom med en likvärdig produkt. Så har det varit men tack vare OLW exploderar nu utbudet av produkter med "Sour Cream" i namnet. OLW har just nu lök,peppar,franska örter, sweet chili och bearnais(låter äckligare än vad det är) alla i kombination med "Sour Cream". Estrella nöjde sig länge med marknadsledaren "Sour Cream & Onion" men smög sedan ut SC & Dill. OLWs uppfinningsrikedom när det gäller SC ger inte Estrella någon ro och ute i butikerna finns nu "Spicy Mexican & Sour Cream". Jag har naturligtvis testat några påsar. Ett ganska menlöst chips. "Spicy Mexican" lovar någon sorts hetta eller bett som det inte märks mycket av. Jag kommer inte att köpa den igen och jag tror inte att den kommer att finnas kvar i sortimentet om ett år. Vad som däremot glädjande nog finns kvar är "Salt & Vinegar" Smaken har alltid varit stor utomlands men har haft svårt att slå i Sverige Den har åkt in och ur hyllorna med några års mellanrum men verkar nu bli permanent hos Estrella. I mitt tycke det perfekta ölchipset. Mycket salt vilket kräver mycket dryck. Det är förmodligen ingen slump att den alltid hänger bakom disken på pubarna i England. Vad kontrar då OLW med? Du gissade rätt, ett par nya SC produkter. Man ger sig in i "Pringlesland" under namnet "Ugnsbakat" Jag är ingen expert på Pringles produkter, ugnsbakade chips är något jag förknippar med gamla damer som bjuder på Sherry och köpt en tub utgångna chips nere på Ica. Jag har inte oväntat provat OLWs ungsbakade SC & Sweet Chili och SC & Onion. Dom är inte dumma alls. Lagom kryddade och mycket krispiga vilket är bra. Sen finns det säkert någon som tycker att det är bra med den låga fetthalten också(15%). Ett problem tror jag är att man försöker med lanseringen i premium segmentet. Nästan 25 spänn fick jag betala för 150g hos min lokala konsum. Där uppe finns alla konstiga Natur, Eko och handskurna produkter. Ni vet dom där som har bruna påsar för att man lättare skall kunna undvika dom i hyllan. Vad som har varit glädjande är annars att "No Name Brand" chipsen blivit mycket bättre. Icas egna dillchips är marknadens bästa även om inte alla icahandlare fattat det ännu. Axfood med bla Hemköp och Willys har sitt eget märke Garant. Svensktillverkade, väl smakande chips. Glädjande är också att amerikanska märket "Lays" går att hitta i fler och fler affärer runt stan.
Men snälla OLW inga fler Sour Cream smaker tack!

4 kommentarer:

  1. Det vill till att det blir många långa vagnspromenader tror jag...givet de mängder chips du "testar". :-)

    SvaraRadera
  2. Det blir det. -7kg på två månader. Så just nu håller jag inte tillbaka. Annars handlar det inte så mycket om att äta chips hela tiden som att välja rätt sort när man väl äter.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att dom borde sälja chips oftare på stan!!! Pepparchips är gott men dom finns inte nu. Vem vann årets?

    SvaraRadera