måndag 3 maj 2010

Böcker/Roslund & Hellström - Tre Sekunder


Det är något mysko med folk som skriver böcker tillsammans. Men i det här fallet så gör det ingenting för Roslund&Hellström skriver Sveriges bästa spänningslitteratur, "Tre sekunder" är inte direkt pinfärsk men den är nyss utkommen i pocket vilket tilltalar oss med ekonomiskt sinne och smak för mjuka pärmar. Köper man en svensk pocket på nätet kostar det lika mycket som fem liter mjölk. Det är åt helvete för billigt. Skippa halvtaskigt inbundna böcker för en tvåhundring, ge ut dom direkt i pocket och ta en hundring istället. Det ges ut för mycket deckare i Sverige. Ingen, och allra minst jag hinner läsa alla eller ens de flesta som ges ut. Johan Theorin och Mons Kallentoft heter två av dom senaste årens mest omtalade debutanter. Jag läste bägges förstlingsverk med behållning(Skumtimmen,Midvinterblot). För en tid sedan var det dags att läsa uppföljarna. Det var inte roligt.Kallentoft fortsätter på vädertemat med "Sommardöden". Jag tror aldrig Linköping varit tråkigare. Jag plågar mig igenom sida upp och sida ner med värmebölja och dåliga sexskildringar och till sist skiter man i vem som är mördaren och vill bara att bokjäveln skall ta slut. Theorins "Nattfåk" är marginellt bättre. Om man tycker att en blandning av hemsökta hus på tv4 och en broschyr från Ölands turistråd låter kul så är det boken att läsa.Bägge författarna har nu hunnit till bok tre. Gissa vem som skrivit "Höstoffer" respektive "Blodläge".
Det är efter sådana besvikelser som man blir så glad av att läsa "Tre Sekunder" Det är parets femte bok sedan debuten med "Odjuret". Mina högt ställda förväntningar infrias med råge. Historien som sådan, om en polisinfiltratör, kanske inte griper mig lika mycket som en del av deras tidigare(pedofiler, gatubarn, människohandel)men den är så otroligt välskriven och spännande. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte det är skrivet så att du verkligen tror på varje ord. Ett klassiskt drama som innehåller det mesta och rekommenderas förbehållslöst.

2 kommentarer:

  1. Testa att läsa Carin Gerhardsen - Pepparkakshuset och Mamma, Pappa, Barn (den här boken var svår eftersom man har barn men mycket bra), nu har ytterligare en del kommit som heter Vyssan lull, men jag väntar tills den kommer på pocket

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag skall kolla upp Gerhardsen.

    SvaraRadera