måndag 19 april 2010

The Border (GGs 1977)Slave Master(The Thing 1977) Long Sentence (King Tubbys late 80s) - Gregory Isaacs

Gregory debuterade mot slutet av sextiotalet med "Another Heartache". Han var med i en grupp som hette The Concords en kortare period men ingetdera gick något vidare. Först 1973 med "All I Have Is Love" fick han sin första hit. I fyra årtionden har han sen haft en fantastisk karriär. Folk som inte är så hemma i reggae förstår nog inte hur produktiva reggaestjärnor i allmänhet och Gregory Isaacs i synnerhet är. För en tid sedan blev jag tillfrågad om att göra en greatest hits med Gregory till en god vän. Jag konstaterad att jag hade 800 låtar i datorn och då har jag långt ifrån digitaliserat hela min samling. Så hur väljer man? Tillsammans med producenten Alvin Ranglin hade Gregory sina kanske bästa stunder. The Border är för mig närmast den perfekta reggaelåten. Inlevelsefull sång, tighta körer och ett blåsdrivet komp.



Slave Master är nog Gregorys mest kända icke kärlekslåt. Med rätta, i händerna på producenten Niney är soundet lite hårdare. Ett underbart liveklipp taget från filmen "Rockers". Jag hade gladeligen tuggat av mig själv en arm för att få se det live. Så jävla cool!





I början på åttitalet gjorde Gregory två plattor för Island Records(Night Nurse & Out Deh). Drogproblem, fängelsebesök och annat strul gjorde att det inte blev mer. Så kom den digitala revolutionen(sleng teng)och Gregory spelade in låtar för alla Kingstons producenter i en rasande fart. Dublegenden King Tubby öppnade sin egen studio 1985 och någon gång innan han blev mördad 1989 spelade han in det här mästerverket med Gregory(av någon anledning blev den inte utgiven då). Tiderna har blivit hårdare och det vilar något mörkt och hotfullt över det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar