måndag 4 januari 2010

The List

Jag får ofta frågan -Vilka är egentligen dom allra bästa reggaelåtarna?Eller kanske ännu oftare vilka är dom bästa reggaeskivorna(då menande album)Det är naturligtvis jättesvårt att svara på så där på rak arm. Man svamlar lite grand om att det beror på si och så och så drar man upp någon kanin ur hatten. -Jo det kan jag säga att den allra bästa är Satta Amasagana med The Abyssininas. En annan dag blir svaret något helt annat.Jag tittade på Skavlan för några månader sedan och då var Rosanne Cash gäst.Hon var med för att puffa för sin nya skiva "The List". Det är en coverplatta som bygger på en lista som pappa Johnny skrev till henne."When I was 18(1973), I was on the road with my dad. One day, we were sitting in the tour bus, talking about songs, and he mentioned a song, and I said, "I don’t know that one." He mentioned another one, and I said, "I don’t know that one, either." Then he started to get alarmed, so he spent the rest of the day making a list on a legal pad, and at the top he put "100 Essential Country Songs." And he handed it to me and he said, "This is your education." Jag skriver naturligtivs den här listan mest för min egen skull men om min dotter någon gång i framtiden minns texten eller kan nynna på någon låt så kanske vi kan komma överens om den där hästen.

Så det här blir min hyllning till människorna och musiken som betytt så mycket för mig. Det kommer att var musik företrädesvis inspelad på Jamaica mellan 1960 och nutid med (tror jag) en ganska kraftig slagsida mot åren 1970-85. Det kommer att bli en hel del självklara val, många personliga favoriter och några stycken som kanske kommer med mer för sin betydelse för musikens utveckling än sina absoluta musikkvaliteter(Sleng Teng med Wayne Smith tex.)Helst skulle man vilja ha er sittande i soffan hemma med mig skuttande fram och tillbaka till skivspelaren men det blir svårt. Det kommer förmodligen att ta ett tag(och vem vet om hundra räcker). Jag tänker mig en takt av sådär en låt i veckan. Jag kommer inte att numrera valen, det känns närmast omöjligt.
Det enda jag vet just nu är att vi börjar med "Them Never Loved Poor Marcus" med The Mighty Diamonds.

2 kommentarer:

  1. Kräver att denna lista senare offentligörs på en Spotifylänk

    SvaraRadera
  2. Precis, precis! Fram med länken.

    SvaraRadera