onsdag 13 januari 2010

Vargjakt

Vargar väcker känslor och ämnet börjar kännas lika slitet som den eventuella försäljningen av Saab. Jag kan dock inte låta bli att återberätta den här underbara bredsidan levererad av Svenska Jägareförbundets ordförande Torsten Mörner på svd debatt i tisdags

"Den högljudda minoritet som motsäger sig jakten för således inte folkets talan. Trots detta har de fått stort utrymme i den storstadsanknutna medieapparaten med osakliga och på känslor grundade uttalanden som bidrar till att att permanenta bilden av vargen som ett ett utrotningshotat GOSEDJUR(min kursivering)"

Jag blir avundsjuk och önskar att jag själv kunnat skriv något lika nyanserat och slagkraftigt. Min ryggmärgsreaktion är nästan alltid att ta den svagares parti. Jag erkänner dock att jag i likhet med en majoritet inte har kunskap nog att ha en underbyggd åsikt i frågan. Det verkar råda konsensus om jaktens nödvändighet bland experterna. Mitt tips till nästa gång(år?)är att man hyr in proffsjägare istället för att låta 12000 jägare anmäla sig till någon sorts vargjaktstombola. Det tar förmodligen lite längre tid än dom timmar det tog nu men kanske väcker mindre anstöt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar