måndag 25 januari 2010

Vuxenkväll ; La Vecchia Signora/Sherlock Holmes

Så var det dags att för första gången lämna ifrån oss den lilla banditen på kvällstid. Svärmor installerad i huset och dottern tillsagd att sköta sig. Restaurangvalet föll på La Vecchia Signora på Åsögatan i samma lokaler som tidigare hyste Lo Scudetto före flytten till Östermalm.Jag hade läst några recensioner där röda tråden var att maten var utmärkt med att servicen behövde finslipas en smula. Jag tog en Vitello al tonno som förrätt och Anna tog kallskuret. Vi var bägge väldigt nöjda. Vi fortsatte med Pappardelle med Karl-Johan för bägge. Ok, men inget extra. Servicen var bra hela kvällen men jag är övertygad om att man kan få lika god italiensk mat billigare alternativt bättre mat för samma pengar på någon annan italienare. Notan stannade på 1100 för fyra mellanstora rätter och ett par glas vin.
jag förmodar att nästan alla har något sorts förhållande till Sherlock Holmes. Själv minns jag när jag i tidiga tonåren blev skrämd av att läsa "Baskervilles Hund". Jag är ganska säker på att Sherloch Holems inte är bästa filmen på repertoaren just nu, men på något sätt kändes det rätt att välja en film med lite "matine" känsla den här kvällen. De skådespelare som mest kommit att personifiera karaktären är förmodligen Basil Rathbone som spelade rollen i fjorton svartvita filmer inspelade under kriget och i modernare tid Jeremy Brett. Så hur angriper man problemet att skapa något nytt av detta. Om man heter Guy Riche så tar man Robert Downey(som jag rent allmänt skulle vilja påstå är underskattad) låter honom spela en mer ruffig Sherlock och lägger på inte mer våld men lite modernare våld som skildras idag. Om man har överseende med lite ultra-våld i början gör han ett bra jobb. Robert Downey gör genomgående en bra insats och jag uppskattar att man inte låter honom sitta och röka opium filmen igenom. Jude Law är habil som dr Watson och inte minst viktigt, Mark Strong är lysande som filmen skurk, Lord Blackwood. Den viktigaste rollen i filmen har kanske London och filmen scenografi är mästerlig.
Totalt en bra kväll med lite besvikelse på matfronten och lite bättre än väntat utfall på filmsidan.

4 kommentarer:

  1. Testa La Tentazione på malmskillnadsgatan -classe del mondo

    SvaraRadera
  2. Ja Thomas....
    A)eftersom Kjell måste spara ihop pengar till sin pappaledighet så tog vi en springnota....
    B)Vad tror du att vi gör med morsan/svärmor hemma? Fundera på den du!

    SvaraRadera
  3. Sorry - utgick från att svärmor sov i eget rum. Jag är lite gammalmodig.

    SvaraRadera